GoranM napisao:
hodocasnik napisao:
Je li ti stvarno misliš da kršćanski apologete poput Rabi Maharaja koji je osim indijac i studirao komparativnu religioznost ili nešto tome slično, ili sami hinduisti, da oni ne bi znali ovo što ti pišeš da postoje skupine autohtonog brahmanizma, ili da ne znaju da postoji yoga u budizmu ili jainizmu (to sam čak i ja znao:), ili da današnji bhakti (iako Patanjali i bhakti svrstava u jedan od pravaca yoge) odbacuje yogu kao nepotrebnu? Ono stvarno, je li misliš da ti ljudi kojima je to struka i kulturno nasljeđe ne znaju sve to?
Dakle ne radi se ni o kakvom spinu niti o tome da si ti otkrio toplu vodu navodeći sve to, nego kada kršćanski apologete ili hinduisti kažu "Nema yoge bez hinduizma" onda se pozivaju na to da je yoga - bez obzira na izvorišta od domicilnog stanovništva - hinduizirana, i da ovo što danas imamo od yoge se ne može odijeliti od tih hinduističkih korijena. Sramane koliko god da su utjecale na razvoj, nisu ni uspjele ni htjele odvojiti yogu od hinduističkog dharmičkog nasljeđa - niti sam Buda nije uspijevao misliti izvan tog kruga ili ideja. Drugi dio izjave "Nema hinduizma bez yoge" - nitko ozbiljan ne opovrgava izuzecima ili dodatnim razvojem bhakti pravca, nego se, po riječima jednog Eliadea yoga može prepoznati da povratno daje pečat cijelom hinduizmu bez obzira na škole.
Ne znam sto znaju, a sto ne znaju, ne citam ljudima misli, samo vidim sto pisu.
Problem sa apologetima - a to vrijedi i za krscanske kada se suprotstavljaju hinduizmu i za hinduske kad napuhavaju vlastitu tradiciju - je da imaju vrlo jasan iracionalni cilj i poriv obrane necega sto je u osnovi vjera, a ne razum te onda u tome iznimno raste sklonost selektvnog i subjektivnog interpretiranja stvari, izbacivanja iz jednadzbi faktora koji ne idu u prilog, napuhavanja onih koji idu, krivljenja cijele slike - sve u nekakvom sofistickom nastojanju opravdavanja neceg sto je na kraju zelja za odrzavanjem vjerske mitoloske slike svijeta kada se sukobi sa stvarnoscu.
Tako da u startu kada je neko apologeta bilo cega treba njegovim argumentima pristupiti sa jako puno dodatnog opreza i zato niti krscanske aplogete, ali niti hinduske autore nikad ne smatram kvalitetnim primarnim izvorom informacija, ako mi nisu dali razloga da se u nekom pojedinacnom slucaju uvjerim u suprotno.
Ona je hinduizirana - u hinduizmu. Istovremeno egzistira i van njega. Dakle, ne moze se reci da nema joge bez hinduizma kada je fakticka cinjenica "na terenu" da je ima i da je ima ne u necemu sto se jucer odvojilo od hinduizma nego u necemu u cemu jogicko nasljedje mozemo pratiti unatrag u arhaicna vremena gdje stvari postaju vise i tesko razabirljive. Dakle da postoji joga bez hinduizma je jednostavno fakticka, neoboriva cinjenica.
Izvan kruga kojih ideja? Reinkarnacije, karme? Niti to nisu nuzno izvorno vedske ideje i kao i sa jogom izvor je zamagljen kao i to tko na koga u cemu koliko utjece. Ono sto pak sustinsi obiljezava upravo i iskljucivo brahmanisticko nasljedje (kaste, vede, zrtveni obredi itd) je nesto od cega se Buddha vrlo eksplicitno distancirao i osporavao.
Daje i paganizam prilican povratni pecat krscanstvu (osobito katolickom i pravoslavnom) pa ne znaci da nema krscnstva bez paganizma, moze se ici u ekstremni puritanizam pa i dalje ostaje krscanstvo jer ga to ne definira.
Ti očito vidiš koliko su svi drugi selektivni i čak neracionalni u obrani svojih vjera, samo ne uspijevaš vidjeti vlastitu pristranost i neobjektivnost koja je ono... miracoules
Pišeš;
"Ona je hinduizirana - u hinduizmu. Istovremeno egzistira i van njega. Dakle, ne moze se reci da nema joge bez hinduizma kada je fakticka cinjenica "na terenu" da je ima i da je ima ne u necemu sto se jucer odvojilo od hinduizma nego u necemu u cemu jogicko nasljedje mozemo pratiti unatrag u arhaicna vremena gdje stvari postaju vise i tesko razabirljive."
- ovaj dio je pravo zanimljiv. To što na terenu kako kažeš, ima yoge koja nije dio hinduizma - uopće ne znači da ta yoga nije tipični hinduistički produkt. Nastala je u interakciji sa domisilnom magijskom religioznosti - to pišem od početka na ovoj temi, ali sadrži sve one elemente koji su tipični za hinduizam.
Yoga je dakle u sebi takva da kao sustav tehniciranja na vlastitom tijelu i umu, praktično vodi onim specifičnim ciljevima koji su karakteristični za hinduizam. Znači kada budist ili kršćanin ili musliman ili marsovac rade yogu, oni praktički pokušavaju ugasiti osobnu svijest - vlastiti identitet, kako bi postigli neosobno stapanje ili sa atmanom (hinduisti) ili ušli u nirvanu ili... sa kojim već ciljem bi to radili jadni kršćani ili muslimani:)
Pišeš:
"Izvan kruga kojih ideja? Reinkarnacije, karme? Niti to nisu nuzno izvorno vedske ideje i kao i sa jogom izvor je zamagljen kao i to tko na koga u cemu koliko utjece. Ono sto pak sustinsi obiljezava upravo i iskljucivo brahmanisticko nasljedje (kaste, vede, zrtveni obredi itd) je nesto od cega se Buddha vrlo eksplicitno distancirao i osporavao."
Da ideja reinkarnacije i karme. Prije si pisao da "jogicko nasljedje mozemo pratiti unatrag u arhaicna vremena" - pa pliz navedi te izvore gdje možeš pratiti yogičko nasljeđe? Evo stvarno ne znam gdje se yoga prije spominje nego u hinduističkim tekstovima. TAkođer karma, također reinkarnacija - ne nužno možda sa tim terminom ali spominje se već u vedama. Pri tome me uopće ne zanima da li je ideja preuzeta od domicilnog stanovništva ili od grčkih trgovaca, ali postoji u vedama stoljećima prije shramana pokreta i time je to hinduistička stvar bez obzira odakle je preuzeta. I zato sam pisao da ni sam Buda nije uspijevao misliti izvan tog kruga ideja...
Yoga u vedama (stoljećima prije Bude, priznajem i meni je bilo iznenađenje da je već tako rano došlo do preuzimanja magijskih tehnika. Upitno da li je to bila samo stvar domicilnog stanovništva..);
"Rigveda and Atharvaveda, there are references to *prana or ‘life force’; and *nadis, currents of the life force throughout the body. Specifically, in the Atharvaveda, there is a reference to *pranayama or ‘breath control’ as practised by the mysterious vratya brotherhood. Generally speaking, throughout the *vedas there is “a constant concern with states of consciousness that are far removed from our ordinary awareness”.
Reinkarnacija u vedama:
"In Hinduism's Rigveda, the oldest extant Indo-Aryan text, numerous references are made to transmigration, rebirth (punarjanma), and redeath (punarmrtyu) in the Brahmanas"
"In India the concept of reincarnation is first recorded in the Upanishads (c. 800 B.C.E.),[1] which are philosophical and religious texts composed in Sanskrit"
To be continoud...